Wyniki badań OBOP na zlecenie firmy Chiquita pod hasłem”Polskie Matki o sobie, macierzyństwie i swoich dzieciach (marzec 2007)”
Chiquita, jeden z największych światowych producentów i dystrybutorów bananów oraz innych świeżych owoców, zleciła TNS OBOP zbadanie nastrojów polskich matek. Spośród badanych kobiet 99% jest zdania, iż macierzyństwo wniosło szczęście w ich życie, jednak aż 84% uważa zarazem, iż rola matki wiąże się z ogromnymi kosztami osobistymi, m.in. takimi jak zmęczenie czy brak czasu dla siebie. Dzięki wynikom badania, Chiquita pragnie zaaakcentować, że zna radości i troski macierzyństwa oraz że szczególnie ważne są dla niej nastrój i dobre samopoczucie polskich matek. Jednocześnie, wraz z ekspertami, inspiruje i podpowiada, jak funkcjonowanie w roli matki może stać się jeszcze bardziej satysfakcjonujące i radosne.
Już od kilku lat Chiquita dostarcza kobietom–matkom cennych porad ekspertów dotyczących celebrowania czasu z dziećmi, zdrowej diety dla mam i dzieci. Stworzyła także kurację „Tydzień z dawką słońca”, zawierającą m.in. zestaw ćwiczeń do wykonywania wspólnie z dzieckiem.
W marcu tego roku Chiquita zleciła niezależnemu instytutowi zbadanie, co jest powodem zadowolenia i szczęścia polskich kobiet, co macierzyństwo wniosło w ich życie oraz jakie jest ich samopoczucie na co dzień.
Macierzyństwo zawsze niesie ze sobą radykalną zmianę trybu życia, sytuacji zawodowej, sposobu myślenia o sobie i świecie i jest jednym z najpiękniejszych i najtrudniejszych doświadczeń w życiu kobiety. Jest także, jak potwierdzają wyniki badania, źródłem sprzecznych uczuć, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych.
Sam fakt narodzin potomka, który w ankiecie OBOP-u przysporzył największej radości aż 73% respondentek, zazwyczaj zmienia kobiecą hierarchię ważności. Powoduje przestawienie priorytetów. Na dalszy plan schodzą praca zawodowa czy kontakty towarzyskie, a w centrum zainteresowania ulokowane zostaje dziecko.
Poczucie bycia „dostatecznie dobrą” matką wzmacnia też poczucie własnej wartości, zaufanie do siebie, wiarę we własne umiejętności i kompetencje. W badaniu OBOP-u deklaruje je aż 96% kobiet.
Jak wskazują wyniki ankiety, źródłem matczynego zadowolenia jest: dobra kondycja fizyczna i nastrój dziecka, jego rozwojowe postępy i sukcesy edukacyjne (wymienia je ponad 50% respondentek). Osiągnięciu tego stanu pomaga m.in. bogata w dodające energii banany Chiquita.
U kobiet-matek wyraźna jest również potrzeba „wyrwania się” choć na chwilę z kieratu codziennych obowiązków i zrobienia czegoś „tylko dla siebie”.
W świetle badań takie „podładowanie akumulatorów” pozwala być później lepszą matką, bowiem jeśli inwestujemy w siebie i dbamy o własny rozwój, mamy z czego dawać innym.
Jak wskazują wyniki ankiety OBOP-u, Polskie Matki starają się wczuwać w rozwojowe potrzeby swych pociech i wychodzić im naprzeciw. Aż 82% spośród nich zdaje sobie sprawę z tego, jak istotny jest codzienny czas poświęcany dziecku. Deklarując sposoby spędzania go wspólnie z potomkiem, ponad 50% kobiet wybiera gry i spacery, co dowodzi rozumienia przez nie, jak ważną rolę w życiu dziecka odgrywa zabawa i aktywność ruchowa. Co ciekawe, te same formy aktywności dostarczają największej radości samym matkom. Ponadto, prawie wszystkie respondentki są świadome istotnej roli odpowiedniej, bogatej m.in. w owoce, diety w podtrzymaniu dobrostanu i wspieraniu rozwoju dziecka. Większość z nich (60%) wie także o dobroczynnym wpływie bananów na nastrój.
Niestety, wyniki ankiety pokazują też, iż z uwagi na ciągłe przeciążenie obowiązkami aż 75% kobiet-matek nie jest w stanie w pełni cieszyć się macierzyństwem. Połowa wypytywanych przez OBOP kobiet pracuje zawodowo. Aktywne zawodowo matki odczuwają większą presję czasową, mają więcej rozterek i wyrzutów sumienia niż kobiety pozostające w domu. Zatem problem nadmiaru zadań do wykonania dotyczy głównie matek „pracujących na dwóch etatach”.
Niezależnie jednak od chwilowego zmęczenia, zdaniem aż 96% respondentek, polskie matki są dumne z pełnienia swej roli. Wynik ów dowodzi, iż pomimo wielu ograniczeń i poświęceń macierzyństwo jest postrzegane jako doświadczenie szczególne, jedyne w swoim rodzaju, nie do zastąpienia.
Informacje na temat Chiquita Brands International, Inc. Chiquita Brands International, Inc. jest wiodącym międzynarodowym producentem i dystrybutorem wysokiej jakości świeżych produktów spożywczych – od dających zastrzyk energii bananów i innych owoców po odżywcze mieszanki sałatkowe. Produkty i usługi firmy są opracowywane, by podbijać serca klientów na całym świecie i wywoływać uśmiech na ich twarzach. Mają dostarczać im zdrowego i świeżego pożywienia. Chiquita zatrudnia około 25 000 pracowników w przeszło 70 krajach na całym świecie. Przeszło 90% ludności na świecie rozpoznaje markę Chiquita. Więcej informacji znajdą Państwo na stronie www.chiquita.pl i www.chiquita.com
http://media.edelman.pl/pr/75636/chiquita-bada-polskie-matki